Selasa, 9 Disember 2008

PANTAU DAN TURUNKAN HARGA BARANGAN

Walaupun Kerajaan telah pun menurunkan harga bahan baker seperti minyak petrol dan diesel kepada tahap yang terendah namun harga barangan keperluan di sekitar Pekan Tambunan masih pada kadar yang amat membebankan pengguna.
Kesemua harga barangan keperluan dinaikkan ketika harga bahan bakar ( Petrol dan Diesel ) melambong tinggi di pasaran global. Para peniaga mengaitkan kenaikan harga barangan secara mendadak tempias daripada melambungnya harga bahan bakar ( minyak petrol dan diesel ).
Para pengguna agak keciwa dengan usaha kerajaan untuk menurunkan harga barangan keperluan dengan meminta pemilik gedung-gedung dan pasar raya untuk menurunkan harga barangan mereka. Walhal tidak semua rakyat Malaysia dapat membeli bela di premis – premis ini.
Pengguna juga hampa dengan penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna kerana tidak membuat pemantau dan penguatkuasaan berkala meliputi semua pekan-pekan .
Kerajaan juga diminta untuk semak semula harga pasaran bahan-bahan binaan seperti semen, besi, bata, kayu, zink, pasir dan lain-lain agar harganya lebih mesra kepada pengguna, kontraktor serta orang perseorangan. Nilai kos projek – projek kerajaan / swasta telah melambung tinggi ekoran harga tinggi bahan – bahan binaan di pasaran.
Wahai warga Tambunan, apa peranan kita ? lapor! boikot! atau..........

Tiada ulasan: