Khamis, 8 Oktober 2009

KONSEP 1 MALAYSIA

Salam mesra dan salam 1 Malaysia.
Sudah lama tidak ada coretan dalam blog suaratambunan kerana halangan yang tidak dapat dielakkan.
Gagasan konsep 1 Malaysia berteraskan tema 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' yang di ilhamkan oleh Perdana Menteri ke 6, hangat di perkatakan oleh segenap pemimpin di negara ketika ini.Tidak kurang juga reaksi-reaksi negatif. Yang jelasnya, ianya satu teras dan asas pentadbiran negara dibawah pimpinan Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Abdul Razak membawa perubahan dan tranformasi pentadbiran negara kearah mengukuhkan perpaduan, tambah nilai sistem penyampaian kerajaan berpaksikan kepada keutamaan, kepentingan dan kehendak rakyat jelata pelbagai kaum dinegara ini.
Kerajaan menyahut cabaran mengemudikan rakyat Malaysia tanpa mengira keturunan dan agama bertindak sebagai satu bangsa Malaysia, berfikiran proaktif dan bertindak kearah mencapai matalamat membina sebuah negara yang lebih maju, selamat,aman dan makmur serta mampu bersaing dengan masyarakat luar sana.
Semua kita, rakyat Malaysia, perlu memainkan peranan penting dalam menjayakan gagasan 1 Malaysia ini. Ketepikan pemikiran sempit dan negatif. Utamakan kepentingan masa depan negara yang lebih cerah.
Ayu wahai Bangsa Malaysia, marilah berganding bahu untuk terus menyokong usaha-usaha kerajaan untuk menjayakan gagasan murni 1 Malaysia berlandaskan kepada lepan nilainya iaitu;
1. Budaya Kecermalangan
2.Ketabahan
3. Rendah Hati
4. Penerimaan
5. Kesetiaan
6.Meritokrasi
7. Pendidikan
8. Intergriti
1 Suara, 1 Impian, 1 Harapan, 1 Malaysia
Selamat maju jaya.

Tiada ulasan: